Friday, March 16, 2012

SMS Kaiserin Elisabeth Boxer Rebellion


After the circumnavigation with Archduke Ferdinand Este, the SMS Kaiserin Elisabeth was stationed in East Asia and and used in the Boxer rebellion My grandfather served on the ship until the year 1902.
Viktor Meissl Matrose ca.1900
Viktor Meissl sailor
He was a handsome guy, a dashing sailor. At this time sailor clothes were very fashionable. But Viktor was a real sailor. The flat cap and the blue  Kieler Hemd“ was his real uniform; the mate's uniform suited him well. He wore his medals with pride, the casual cigarette held in the fingers and the sassy moustache bold and nonchalant.  With his bright blue eyes, he looks directly, almost defiantly into the camera as if to say: "I'm not shy, I'm confident, I know my own worth. “
It is a nobility that has nothing to do with worldly possessions. It is an inner wealth, an inner freedom. He loved to watch over the ever-changing, endless sea. That was his element.
 
But he was not a dreamer, he was an adventurer.
 
 
Nach der Weltumsegelung  mit Thronfolger Este wurde die SMS Kaiserin Elisabeth in Ostasien stationiert und und anlässlich des Boxeraufstandes eingesetzt. Mein Großvater diente auf dem Schiff bis zum Jahre 1902.
Er war ein fescher Kerl, ein flotter Matrose. Um diese Zeit wurde Matrosenkleidung ganz große Mode. Aber Viktor war der echte Seemann. Die Tellermütze und das blaue "Kieler Hemd" waren seine echte  Dienstkleidung,  die Maats-Uniform stand  ihm gut, er trug mit Stolz seine Medaillen; die lässig in den Fingern gehaltene Zigarette und der kecke Schnurrbart  wirken nonchalant und verwegen. Mit seinen strahlend blauen Augen schaut er direkt, fast trotzig  in die Kamera, als um zu sagen: „Ich bin nicht scheu, ich bin selbstbewußt, ich kenne meinen eigenen Wert. Es ist eine Noblesse die nichts mit adeligem Besitz zu tun hat. Es ist ein innerer Reichtum, eine innerliche  Freiheit.
Er liebte es, über die  immer wechselnde, einsame, endlose See zu blicken, zu träumen, das war sein Element.
Aber er war kein Träumer, er war ein Abenteurer.

No comments:

Post a Comment