Sunday, February 26, 2012

Cul de Paris Fashion- Karoline Anger

Carl Anton Anger senior had large estates in Neurohlau, hotels in Marienbad (Marianske Lazne)  and Karlsbad. His son Anton was a spoiled young man who grew up in wealth and luxury.
Karoline was the daughter of the last military commander of the fortress Kufstein in Tyrol.
Her father Franz Stanek was moved to Prague as a postmaster.
Karoline  was extremely pretty. What was more natural than that the two fell in love with each other and wanted to marry. But Karoline was not socially acceptable, she did not belong to the class of the rich, snobbish middle class.
Anton married his Karoline anyway.

And he did not hide  her in the background either.  On the contrary: He introduced her to the snobbish society as his fashion doll.
She wore a narrow skirt, with a swelling behind,  called the Cul de Paris  It was a kind of skirt  with a large loop or train. Tthe front of the dress was practically flat from throat to toe, the sleeves were clubbed down tight.
Cul de Paris


On her head sat a little stylish hat, the  jacket or overcoat was trimmed with fur.
elegant lace gown
The fashion in the 1890 was characterized by long elegant lines.
On the many balls that the two attended her ball dresses were sewn from ornamental fabric made of interwoven threads, called lacework. She wore high-heeled, pointed, narrow shoes. If white stockings were modern, she wore white stockings, if the fashion demanded blue stockings, she was the first one to wear blue stockings.
It was no wonder that her name again and again appeared  in all the gossip columns.
This was precisely what Anton wanted.
They traveled to Paris and Nice, their honeymoon took them to Egypt.



Anton Carl Anger senior hatte große Ländereien in Neurohlau, Hotels in Marienbad und Karlsbad. Sein Sohn Anton war ein verwöhnter,  junger Mann, der in Reichtum und Luxus aufgewachsen war.


Karoline, die Tochter Franz Staneks, der letzter Militärkommandant  der Burg Kufstein in Tirol  war, bevor er  als Postmeister nach Prag versetzt wurde, war außerordentlich hübsch.  Was lag näher, als daß sich die beiden ineinander verliebten und heirateten wollten. Aber Karoline war nicht standesgemäß, sie gehörte nicht der  Klasse des reichen, versnobten Bürgertums an.

Anton heiratete seine Karoline trotzdem.


Und er stellte sie auch nicht in den Hintergrund.  Ganz im Gegenteil: Er stellte sie der versnobten Gesellschaft als seine Modepuppe vor.

Sie trug einen schmalen Rock, der hinten mit einem ausgepolstertem Gesäß, dem Cul de Paris versehen war. Darüber war eine Art  Überrock, der den Cul de Paris mit einer großen Schleife oder Schleppe drapierte. Das westenförimige Oberteil war eng und mit einem mit Fischbeinen gestützten Stehbündchen am Hals geschlossen. Die Ärmel waren keulenförmig unten eng.

Auf dem Kopf saß ein kleines Kapotthütchen , ihr Überjäckchen oder Paletot war mit Pelz verbrämt.

1890 wurden lange, elegante Linien modern.


Auf den vielen Bällen, die beide besuchten, waren ihre  Ballkleider aus Spitzentuff genäht, dazu trug sie hochhackige, spitze, schmale Schuhe. Waren weiße Strümpfe modern, so hatte sie weiße Strümpfe an, waren blaue Strümpfe Mode, so hatte sie diese an.

 

Es war kein Wunder, daß ihr Name in allen Klatschspalten aufschien, gerade das war es, was Anton wollte.


Sie reisten nach Paris und Nizza, ihre Hochzeitsreise führte sie  nach Ägypten.

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