Wednesday, March 14, 2012

Ignaz Meissl city clerk in Innsbruck, Tyrol ca. 1814


But before I  describe the generation in which my mother lived, in which she met my father, and in which I then came to the world, I will write about my paternal ancestors, the Meisssl and Feilers.
The Meissls originated from Tyrol, while the Feilers lived in Marienbad.
1834 my great-grandfather Ignaz Meissl was born in Hall in Tirol. His father was also named Ignaz and worked as city clerk in the municipality of Innsbruck. Day in, day out, he wrote with his quill in the contemporary handwriting (Kurrentschrift)  the decisions of the municipal administration, and conducted the official correspondence of the city of Innsbruck. So it is no wonder that his sons could very soon also read and write.
Ignatius junior had not the slightest desire to enter into the footsteps of his father. He did not want to sit day after day in a dusty office facility, continue to write down the resolutions of the City Council and issue documents.

He was an outdoor person and  became a ranger.
Ignaz Meissl Ranger

Ignaz and Anna Meissl

Anna Meissl with little Viktor
 
 
Ignaz married the daughter of a physician from Innsbruck.
Some years later he got a promotion as supervisor in the forestry department of Tyrol and moved with his family to Kramsach in Tyrol, where my grandfather was born.


Aber bevor ich die Generation, in welcher meine Mutter lebte, in welcher sie meinen Vater kennenlernte, und in  welcher ich dann zur Welt kam, beschreibe, will ich von meinen väterlichen Vorfahren,den Meissls und Feilers  berichten.
Die Meissls stammten  aus Tirol, während die Feilers in  Marienbad lebten.
1834 kam mein Urgroßvater  Ignaz Meissl  in Hall in Tirol auf die Welt. Sein Vater hieß auch Ignaz und war Magistrats- Kanzlist  in der Stadtverwaltung in Innsbruck. Tagein, tagaus schrieb  er in den Magistratsrat-Ssitzungen mit seiner Kielfeder in der damals üblichen Kurrentschrift die Beschlüsse der Stadtverwaltung mit, stellte in seiner Schreibstube Urkunden aus, und leitete überhaupt den offiziellen Schriftverkehr der Stadt Innsbruck.  So ist es kein Wunder, daß seine Söhne sehr bald  auch lesen und schreiben konnten.
Ignaz junior hatte nicht die geringste Lust in die Fußstapfen seines Vaters zu  treten. Er wollte nicht  Tag für Tag in einer staubigen Kanzleistube sitzen, weiterhin  die Beschlüsse der  Stadtverwaltung mitschreiben und Dokumente ausstellen.
Es zog ihn  in die freie Natur. Er wurde Förster.

Ignaz heiratete Anna Pircher, die Tochter eines Arztes aus Wilten bei Innsbrick.
Später wurde er zum Oberförster in Kramsach oder Rattenberg befördert und die Familie übersiedelte in diese Gegend.

ViktorMeissl, mein Großvater, kam 1874 in Voldepp zur Welt.


 

No comments:

Post a Comment